چالش تولیدات رسانه ای با موضوع فلسطین، وظیفه خطیر امت اسلامی

تصویر

رتبه اول

رتبه دوم

رتبه سوم

صوت

رتبه اول

فایل صوتی یافت نشد.

رتبه دوم

فایل صوتی یافت نشد.

رتبه سوم

فایل صوتی یافت نشد.

ویدئو

رتبه اول

رتبه دوم

رتبه سوم

متن

رتبه اول

هنرمند: محمد احسان بختیاری
“### ۱. مقدمه تحریم اقتصادی به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در مقابله با سیاست‌های یک کشور یا تغییر رفتار آن شناخته می‌شود. در چند دهه گذشته، بسیاری از کشورهای مسلمان با توجه به مواضع اسرائیل در قبال فلسطین، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها معمولاً به عنوان بخشی از سیاست خارجی کشورهای مسلمان به منظور حمایت از فلسطینیان و اعتراض به اشغال سرزمین‌های آنها تلقی می‌شود. اما در عین حال، برخی از کشورهای مسلمان روابط تجاری فعالی با اسرائیل داشته‌اند و رویکرد متفاوتی نسبت به تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند. ### ۲. تاریخچه تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل اولین تلاش‌های سازمان‌یافته برای تحریم اقتصادی اسرائیل از سوی کشورهای مسلمان به دوره پس از تأسیس دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد. کشورهای عربی، به ویژه از طریق اتحادیه عرب، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای علیه اسرائیل اعمال کردند. این تحریم‌ها در دهه‌های بعدی نیز ادامه یافت و به ویژه پس از جنگ‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ شدت بیشتری گرفت. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز نقش مهمی در پیشبرد تحریم‌ها داشته‌اند. ### ۳. دلایل تحریم اقتصادی مهم‌ترین دلیل کشورهای مسلمان برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل، مخالفت با اشغالگری این کشور و نقض حقوق فلسطینیان است. کشورهای مسلمان به طور کلی از فلسطینیان در مبارزه برای استقلال و تشکیل دولت مستقل حمایت می‌کنند و از طریق تحریم اقتصادی تلاش دارند فشار بین‌المللی بر اسرائیل را افزایش دهند. علاوه بر این، بسیاری از کشورهای مسلمان، اسرائیل را به عنوان عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه تلقی می‌کنند. ### ۴. نقش اتحادیه عرب در تحریم‌ها اتحادیه عرب به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های منطقه‌ای کشورهای عربی، از آغاز تأسیس اسرائیل، نقش مهمی در تحریم اقتصادی این کشور ایفا کرده است. این اتحادیه در دهه ۱۹۵۰ به طور رسمی اقدام به تدوین سیاست‌هایی برای قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل کرد و از اعضای خود خواست هرگونه تجارت با این کشور را متوقف کنند. این سیاست به تدریج به کشورهای غیرعربی مسلمان نیز تسری پیدا کرد. ### ۵. تغییرات در رویکرد کشورهای مسلمان با این حال، در دهه‌های اخیر برخی از کشورهای مسلمان روابط تجاری و دیپلماتیک خود با اسرائیل را تغییر داده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به مصر و اردن اشاره کرد که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ با امضای معاهدات صلح، روابط رسمی و اقتصادی با اسرائیل برقرار کردند. این تغییرات به ویژه پس از توافقنامه کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل و پیمان صلح وادی عربه بین اردن و اسرائیل به وقوع پیوست. ### ۶. کشورهای حامی تحریم علی‌رغم تغییراتی که در برخی از کشورهای مسلمان مشاهده می‌شود، بسیاری از کشورهای مسلمان همچنان به تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل پایبند هستند. از جمله این کشورها می‌توان به ایران، سوریه، لبنان، و اندونزی اشاره کرد. این کشورها نه تنها روابط اقتصادی خود با اسرائیل را قطع کرده‌اند، بلکه از طریق دیپلماسی و حمایت‌های سیاسی نیز تلاش کرده‌اند تا حمایت بین‌المللی از فلسطینیان را افزایش دهند. ### ۷. نقش ایران در تحریم‌ها ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مخالفت با اسرائیل، همواره به تحریم‌های شدید اقتصادی علیه این کشور پایبند بوده است. پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، روابط اقتصادی ایران با اسرائیل کاملاً قطع شد و تهران بارها در مجامع بین‌المللی از تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل حمایت کرده است. علاوه بر این، ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز حمایت‌های مالی و نظامی به عمل آورده است. ### ۸. کشورهای مسلمان شریک تجاری اسرائیل برخی از کشورهای مسلمان، با وجود مواضع رسمی درباره فلسطین، روابط تجاری با اسرائیل دارند. ترکیه یکی از مهم‌ترین کشورهای مسلمان است که روابط اقتصادی قابل‌توجهی با اسرائیل دارد. ترکیه علی‌رغم اختلافات سیاسی با اسرائیل، به عنوان یکی از شرکای تجاری عمده این کشور به شمار می‌رود. آذربایجان نیز دیگر کشوری است که در زمینه‌های مختلف مانند انرژی و تسلیحات با اسرائیل همکاری می‌کند. امارات متحده عربی نیز در سال‌های اخیر پس از توافقنامه ابراهیم روابط اقتصادی خود با اسرائیل را تقویت کرده است. ### ۹. توافقنامه ابراهیم و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توافقنامه ابراهیم که در سال ۲۰۲۰ بین اسرائیل و برخی از کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین امضا شد، نقطه عطفی در تغییر رویکرد کشورهای عربی نسبت به اسرائیل بود. این توافقنامه به عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری میان این کشورها و اسرائیل انجامید. پس از امضای این توافقنامه، حجم تجارت بین اسرائیل و امارات به سرعت افزایش یافت و همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌هایی نظیر فناوری و گردشگری آغاز شد. ### ۱۰. همکاری‌های اقتصادی با اسرائیل و فشارهای داخلی در برخی از کشورهای مسلمان که با اسرائیل همکاری اقتصادی دارند، این همکاری‌ها باعث ایجاد نارضایتی‌های داخلی شده است. بسیاری از شهروندان و گروه‌های سیاسی در این کشورها همچنان اسرائیل را به دلیل سیاست‌هایش در قبال فلسطین محکوم می‌کنند و همکاری‌های اقتصادی دولت‌های خود با اسرائیل را نمی‌پذیرند. در ترکیه و امارات متحده عربی نیز نارضایتی‌هایی در این زمینه وجود دارد. ### ۱۱. تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد اسرائیل تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی کشورهای مسلمان تأثیرات مختلفی بر اقتصاد اسرائیل داشته است. در دهه‌های گذشته، به دلیل تحریم‌ها، اسرائیل با محدودیت‌های زیادی در تجارت با جهان اسلام مواجه بود. با این حال، اسرائیل با توسعه روابط تجاری با سایر کشورهای جهان و همچنین با نوآوری‌های تکنولوژیک تلاش کرده تا اثرات منفی این تحریم‌ها را کاهش دهد. در سال‌های اخیر، اسرائیل از طریق تقویت روابط با برخی کشورهای مسلمان، توانسته است بخشی از این تحریم‌ها را دور بزند. ### ۱۲. نتیجه‌گیری تحریم‌های اقتصادی اسرائیل از سوی کشورهای مسلمان به دلایل سیاسی و مذهبی همچنان ادامه دارد، اما در عین حال تغییرات قابل‌توجهی در سیاست‌های برخی از این کشورها نسبت به اسرائیل به وجود آمده است. از یک سو، کشورهای حامی فلسطین همچنان به تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک علیه اسرائیل پایبند هستند. از سوی دیگر، برخی از کشورهای مسلمان از جمله ترکیه، امارات و بحرین با توسعه روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل، تحریم‌ها را کنار گذاشته‌اند. این وضعیت نشان‌دهنده پیچیدگی‌های روابط میان اسرائیل و جهان اسلام است که متاثر از تحولات سیاسی منطقه و جهانی است.”

رتبه دوم

هنرمند: فاطمه اسلام‌ پناه
“### **عنوان: نعیم** ### **ژانر: حماسی-تاریخی برای نوجوانان** — ### **خلاصه داستان:** در مرحله‌ی نهایی مسابقات تئاتر کشوری از دانش‌آموزان پسر دهم خواسته می‌شود که با توجه به وقایع پس از ۷ اکتبر، براساس تاریخ اسلام واقعه‌ای را انتخاب کنند که در آن مسلمانان توانستند با همکاری یکدیگر علیه یهودیان به پیروزی برسند. گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی در مدرسه معین تصمیم می‌گیرند نمایشنامه‌ای درباره جنگ احزاب بنویسند زیرا این جنگ با توطئه‌ی یهودیان و متحد کردن چند قبیله علیه مسلمانان شکل‌گرفته بود که حدود ده‌هزار نفر را در برابر سه‌هزار نفر تشکیل می‌داد. آنها با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند از وقایع تاریخی اسلام، به ویژه نقش نعیم بن مسعود در این جنگ، الهام بگیرند. — ### **شخصیت‌ها:** – **عرفان**: رهبر گروه و مسئول نوشتن نمایشنامه. – **علی**: دانش‌آموزی با علاقه به تاریخ و فرهنگ اسلامی. – **امیر**: دانش‌آموزی که به طور خاص به بازیگری علاقه دارد. – **سامان**: دانش‌آموزی که به هنرهای تجسمی علاقه‌مند است و طراحی صحنه را بر عهده دارد. – **نعیم بن مسعود**: شخصیت تاریخی که در فلاش‌بک‌ها روایت می‌شود. – **پیامبر اسلام (ص)**: شخصیت محوری در داستان نعیم. — ### **طرح کلی:** #### **اکت اول: آغاز چالش** – گروه دانش‌آموزان در کلاس درس نشسته‌اند و درباره موضوع نمایشنامه بحث می‌کنند. آنها تصمیم می‌گیرند جنگ احزاب را انتخاب کنند، اما از جزئیات آن بی‌خبرند. – عرفان پیشنهاد می‌دهد که همه با هم نویسندگی کنند تا نظرات مختلف را در نظر بگیرند. آنها عهد می‌کنند تا زمان مسابقه از هیچ محصول اسرائیلی استفاده نکنند. #### **اکت دوم: تحقیق و آماده‌سازی** – دانش‌آموزان شروع به تحقیق درباره جنگ احزاب و نعیم بن مسعود می‌کنند. آنها از منابع مختلف اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و با چالش‌های تاریخی مواجه می‌شوند. – در این بین، فلاش‌بکی به زمان جنگ احزاب نشان داده می‌شود که نعیم بن مسعود با قبیله غطفان و یهودیان بنی قریظه همکاری دارد. #### **اکت سوم: تصمیم نعیم** – در صحنه‌ای پرتنش، نعیم بن مسعود در کنار قبیله غطفان و یهودیان بنی قریظه ایستاده است. او شاهد حفر خندق توسط مسلمانان و شجاعت امیرالمؤمنین (ع) در برابر عمرو بن عبدود است. – تحت تأثیر این لحظات، نعیم تصمیم می‌گیرد مسلمان شود. او بدون اینکه کسی متوجه شود، به پیامبر (ص) مراجعه کرده و با تمام وجود اعلام می‌کند که آماده است برای پیروزی اسلام هر کاری انجام دهد. – پیامبر (ص) با لبخندی بر لب، به او می‌فرماید: «مثل تو در میان ما یک نفر بیش نیست. اگر می‌توانی در میان لشکر دشمن اختلافی بیفکن که جنگ مجموعه‌ای از نقشه‌های پنهانی است». #### **اکت چهارم: نقشه نعیم** – نعیم با هر سه قبیله یعنی یهودیان بنی قریظه، کفار قریش و غطفان دوستی دیرینه داشته و مورد اعتماد آن‌هاست. او با اعتماد به نفس، به سراغ یهود بنی قریظه می‌رود. – او خود را دوست آنها معرفی کرده و به آنها هشدار می‌دهد که قریش و غطفان نمی‌توانند به اندازه شما در این جنگ پایدار بمانند زیرا یهودیان در مدینه زندگی می‌کنند و خانواده‌ها و اموالشان در اینجا هستند. اما دو قبیله‌ی دیگر اگر فرصتی دست دهد، غارتی می‌کنند و با خود می‌برند و اگر مشکلی پیش آید به شهرشان بازمی‌گردند. – او ادامه می‌دهد: «شما در این شهر خواهید ماند و محمد! مسلماً به تنهایی قادر به مقابله با او نیستید. پس شما دست به اسلحه نبرید تا از قریش و غطفان وثیقه‌ای بگیرید. گروهی از اشراف خود را به شما بسپارند که گروگان باشند تا در جنگ کوتاهی نکنند». یهودیان بنی قریظه این پیشنهاد را پسندیده و قبول می‌کنند. – سپس نعیم مخفیانه به سراغ قریش رفته و به ابوسفیان خبر می‌دهد که یهودیان از همکاری با آنها پشیمان شده‌اند و باید احتیاط کنند. – نعیم به آنها می‌گوید: «آیا می‌دانید جماعت یهود از ماجرای شما با محمد پشیمان شده‌اند و رسولی نزد او فرستاده‌اند که ما از کار خود پشیمانیم؟ آیا کافی است که ما گروهی از اشراف قبایل قریش و غطفان را برای تو گروگان بگیریم، دست بسته به تو بسپاریم تا گردن آنها را بزنی؟ سپس در کنار تو خواهیم بود تا آنها را ریشه‌کن کنیم. محمد نیز با این پیشنهاد موافقت کرده است؛ بنابراین اگر یهود به سراغ شما بفرستند و گروگان‌هایی بخواهند، حتی یک نفر هم به آنها ندهید که خطر جدی است». #### **اکت پنجم: ملاقات با غطفان** – سپس نعیم به سراغ طایفه «غطفان» که طایفه خودش بودند، آمده و گفت: «شما اصل و نسب مرا به خوبی می‌شناسید، من به شما عشق می‌ورزم و فکر نمی‌کنم کمترین تردیدی در خلوص نیت من داشته باشید». – اعضای غطفان پاسخ دادند: «راست می‌گویی، حتماً چنین است!» – نعیم ادامه داد: «سخنی دارم به شما می‌گویم اما از من نشنیده باشید!» – آنها گفتند: «مطمئن باش، حتماً چنین خواهد بود، چه خبر؟» – نعیم همان مطلبی را که برای قریش گفته بود دائر بر پشیمانی یهود و تصمیم بر گروگان‌گیری مو به مو برای آنها شرح داد و آنها را از عاقبت این کار بر حذر داشت. #### **اکت ششم: نتیجه نقشه** – اتفاقاً شب شنبه‌ای بود که ابوسفیان و سران غطفان گروهی را نزد یهود بنی قریظه فرستادند و گفتند: «حیوانات ما در اینجا دارند تلف می‌شوند و اینجا برای ما جای توقف نیست؛ فردا صبح حمله را باید آغاز کنیم تا کار یکسره شود». – یهود در پاسخ گفتند: «فردا شنبه است و ما در این روز دست به هیچ کاری نمی‌زنیم. علاوه بر آن ما از این بیم داریم که اگر جنگ به شما فشار آورده، به شهرهای خود بازگردید و ما را در اینجا تنها بگذارید. شرط همکاری ما آن است که گروهی را به عنوان گروگان به دست ما بسپارید». – هنگامی که این خبر به طایفه قریش و غطفان رسید گفتند: «به خدا سوگند معلوم می‌شود نعیم بن مسعود راست گفته؛ خبری در کار است». – پس رسولانی به سوی یهود فرستادند و گفتند: «به خدا حتی یک نفر را هم به شما نخواهیم داد و اگر مایل به جنگ هستید بسم اللَّه!» #### **اکت هفتم: برگزاری مسابقه** – یهودیان بنی قریظه هنگامی که از این خبر آگاه شدند گفتند که راستاً نعیم بن مسعود چه حرف حقّی زد؟ اینها قصد جنگ ندارند. حیله‌ای در کار است؛ می‌خواهند غارتی کنند و به شهرهای خود بازگردند و ما را در برابر محمد تنها بگذارند. سپس پیام دادند که حرف همان است که گفتیم؛ «به خدا تا گروگان نسپارید، جنگ نخواهیم کرد». قریش و غطفان هم بر سر حرف خود اصرار ورزیدند و در میان آنها اختلاف افتاد. – انتخاب بازیگر نقش نعیم با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود. در نهایت احسان، در رقابت با امیر، بهترین بازیگر مدرسه برای این نقش انتخاب می‌شود. او کوشش بسیاری می‌کند تا این نقش را به دست آورد و رقبا را کنار بزند زیرا همه‌ی گروه بازیگری شبانه روز برای گرفتن این نقش تلاش می‌کردند. – دانش‌آموزان نمایشنامه خود را اجرا کرده و با موفقیت داستان نعیم بن مسعود را روایت می‌کنند. آنها با شور و اشتیاق داستان را اجرا کرده و پیام‌های اخلاقی را منتقل می‌کنند. – در پایان، داوران مسابقه از تلاش‌های آنها تقدیر کرده و آنها را تشویق می‌کنند. — ### **پیام نهایی:** این نمایشنامه نه تنها داستانی حماسی درباره تاریخ اسلام در مواجهه با توطئه‌های یهود است بلکه همچنین تأملی بر اهمیت همکاری، وفاداری و استفاده از هوش در مواجهه با چالش‌هاست. پیوند داستان نعیم بن مسعود با وضعیت معاصر، نشان‌دهنده چالش‌ها و پیچیدگی‌های انسانی در زمان جنگ است.”

رتبه سوم

هنرمند: زهرا خندق آبادی
“### وظیفه امت اسلامی در قبال فلسطین و از بین بردن نقشه‌های استعماری برای سلطه بر جهان اسلام از منظر شهید مطهری **مقدمه** مسئله فلسطین از زمان اشغال این سرزمین توسط رژیم صهیونیستی و به ویژه پس از تأسیس غیرقانونی دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸، به یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مسائل جهان اسلام تبدیل شد. این موضوع نه تنها یک مسئله منطقه‌ای و سیاسی، بلکه به باور بسیاری از اندیشمندان اسلامی، از جمله شهید مرتضی مطهری، یک چالش دینی و اخلاقی برای همه مسلمانان به شمار می‌آید. شهید مطهری با نگاه عمیق فلسفی و اجتماعی خود، فلسطین را به عنوان نقطه محوری در برنامه‌های استعماری برای تضعیف جهان اسلام تحلیل می‌کند و وظایف امت اسلامی در قبال این مسئله را تبیین می‌نماید. **فلسطین؛ نماد ظلم و ستم بر جهان اسلام** شهید مطهری مسئله فلسطین را از منظری فراتر از یک نزاع سیاسی یا سرزمینی می‌نگرد. او معتقد است که اشغال فلسطین و تأسیس رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام، نتیجه یک نقشه استعماری گسترده است که هدف آن تضعیف، تجزیه و تسلط بر جهان اسلام است. از دیدگاه مطهری، فلسطین نمادی از ستم جهانی است که نه تنها مسلمانان، بلکه تمامی آزادی‌خواهان جهان باید در برابر آن ایستادگی کنند. او تأکید دارد که دفاع از مردم فلسطین، تنها به عنوان یک وظیفه قومی یا منطقه‌ای مطرح نیست، بلکه مسئله‌ای اسلامی و انسانی است که همه مسلمانان باید در آن مشارکت داشته باشند. **ماهیت استعماری و صهیونیستی رژیم اسرائیل** یکی از مهم‌ترین نقاط تحلیلی شهید مطهری در مورد مسئله فلسطین، شناخت درست از ماهیت استعماری رژیم صهیونیستی است. او تأکید می‌کند که اسرائیل به عنوان ابزاری در دستان قدرت‌های استکباری و استعماری غرب به وجود آمده و ادامه حیات آن وابسته به حمایت همین قدرت‌هاست. هدف از تأسیس این رژیم، ایجاد شکاف و بحران دائمی در منطقه و به ویژه در جهان اسلام است. شهید مطهری معتقد بود که اسرائیل نه تنها دشمن مسلمانان، بلکه دشمنی برای تمامی انسانیت است، چرا که مبنای آن بر ظلم، اشغالگری و نقض حقوق بشر بنا شده است. **تفرقه‌افکنی؛ ابزار سلطه استعمار بر جهان اسلام** از دیدگاه شهید مطهری، یکی از راهبردهای اصلی استعمار برای سلطه بر جهان اسلام، ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان است. او تأکید می‌کند که استعمارگران با بهره‌برداری از تفاوت‌های مذهبی، قومی و فرهنگی میان مسلمانان، سعی دارند وحدت امت اسلامی را تضعیف کرده و از این طریق به اهداف خود در منطقه دست یابند. به همین دلیل، شهید مطهری بر لزوم وحدت میان مسلمانان در برابر دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی تأکید داشت و معتقد بود که تنها از طریق اتحاد و همبستگی است که می‌توان در برابر نقشه‌های استعماری ایستادگی کرد. **وظیفه امت اسلامی در قبال فلسطین** از منظر شهید مطهری، وظایف امت اسلامی در قبال مسئله فلسطین بسیار گسترده و چندبعدی است. او معتقد بود که هر مسلمان، به دلیل آموزه‌های اسلامی و وظایف دینی، موظف به حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان است. در این زمینه، فلسطین به عنوان یک آزمایش بزرگ برای مسلمانان مطرح می‌شود. برخی از مهم‌ترین وظایف امت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری عبارتند از: 1. **حمایت از مقاومت فلسطینیان**: شهید مطهری حمایت از مبارزات مردم فلسطین را یک وظیفه دینی و اخلاقی می‌دانست. او بر این باور بود که مقاومت در برابر اشغالگری، یک حق مشروع برای هر ملتی است و مسلمانان باید از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از این مقاومت استفاده کنند. 2. **آگاهی‌بخشی و تبیین ماهیت مسئله فلسطین**: شهید مطهری به اهمیت آگاهی‌بخشی در میان مسلمانان و جهان اسلام در مورد حقیقت اشغال فلسطین و برنامه‌های استعماری پشت آن تأکید داشت. او معتقد بود که باید از طریق رسانه‌ها، سخنرانی‌ها و نوشتارها، مسلمانان را نسبت به خطرات این رژیم و برنامه‌های استعماری آگاه کرد. 3. **اتحاد اسلامی**: از دیدگاه شهید مطهری، یکی از کلیدهای موفقیت در مبارزه با رژیم صهیونیستی، وحدت میان مسلمانان است. او تفرقه را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موانع در این مسیر می‌دانست و همواره بر لزوم همبستگی میان جوامع اسلامی تأکید می‌کرد. 4. **حمایت از حقوق آوارگان فلسطینی**: شهید مطهری همواره بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود تأکید داشت و این حق را به عنوان یکی از اصولی‌ترین مطالبات مردم فلسطین مطرح می‌کرد. او حمایت از این حق را وظیفه‌ای دینی و انسانی برای تمامی مسلمانان می‌دانست. **جمع‌بندی** شهید مرتضی مطهری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان اسلامی قرن بیستم، مسئله فلسطین را به عنوان یک معضل دینی، اخلاقی و انسانی تحلیل می‌کند. او با تأکید بر ماهیت استعماری رژیم صهیونیستی و برنامه‌های استکباری پشت آن، مسلمانان را به اتحاد، آگاهی‌بخشی و حمایت از مقاومت فلسطینیان فرا می‌خواند. از منظر شهید مطهری، فلسطین تنها یک مسئله سیاسی نیست، بلکه یک آزمایش بزرگ برای امت اسلامی است که نشان‌دهنده تعهد دینی و انسانی هر مسلمان در قبال مقابله با ظلم و حمایت از مظلومان است.”